Wednesday, January 19, 2011

aku anak Melanau

aku anak Melanau, keturunan aku hebat mengalahkan singa, pahlawan berani tanpa yang berani melawan, bengis dan menakutkan. maruah bukan taruhan, bukan murah untuk diinjak-injak. yang lelaki gagah, yang wanita tabah. aku bangga dengan diri aku.

tapi kini aku lemah. dalam diam-diam aku bersujud. hanya berserah pada yang Esa, mengharapkan ihsan dari Nya. banyak kali aku alpa, menongkah dunia penuh kepura-puraan. mencari diri hingga tersesat entah kemana. semangat yang tinggi kian luntur, dicantas pula kerna dugaan yang maha hebat. kejamnya dunia, kini aku mencari tuah yang entah dimana. hanya pada Tuhan aku berserah.

aku mencari diri aku yang kian jauh menghilang. dirimba atau dilautan. hilang dalam arus dan ombak yang ganas!

kemudian mutiara menitis...

No comments: