Tuesday, October 25, 2011

hati rasa kosong

jika ada rindu tak semestinya ada rasa cinta, tetapi kalau ada rasa cinta, hati ini sentiasa merindui..

kita pasti akan rasa kesunyian, kesedihan dan kekosongan bila kita keseorangan. hati menjadi pedih, terlalu pedih apabila mengingat kisah kisah lalu. lebih lebih lagi apabila baru putus kasih. satu demi satu gambar dan watak watak kenangan lalu bermain diminda kita. rasa mahu menjerit. dada mahu pecah menahan rasa hati.

kita lalui hari hari yang kian dingin. membeku. seolah olah tiada lagi sinar mentari pada esok hari.kita rasa kesepian dan keseorangan biarpun sekeliling kita penuh dengan teman teman. baik teman sehati mahupun teman atas nama teman semata. dunia ini tak pernah berubah, hanya berputar mengikut arah jam dan takkan berhenti . mentari tetap terbit dari ufuk timur (sumber). hati kita semakin tak tenteram. kita duduk dalam alam kita sendiri hinggakan langsung tak peduli dunia di sekeliling. jiwa semakin suram.

semakin lama, kita semakin hilang rentak dalam kehidupan. kita semakin jauh dari kehidupan realiti.

janganlah kamu tangisi perpisahan dan kegagalan bercinta, kerana pada hakikatnya jodoh itu bukan ditangan manusia. Atas kasih sayang Tuhan kamu dan dia bertemu, dan atas limpahan kasihNya jua kamu dan dia dipisahkan bersama hikmah tersembunyi. pernahkah kamu berfikir kebesaranNya itu?

akhirnya kita hanya mampu tersenyum, senyuman yang tiada erti. tiada lagi sinar. senyum hanya untuk menyenangkan hati semua orang...

nota kaki: banyak dah entry panjang panjang kan? namun luahan rasa dan cetusan idea masih banyak. mungkin belum masanya untuk berhenti menulis.. Entry ini ditulis pada ketika aku kehilangan sesorang yang aku kasihi satu ketika dahulu. maafkan aku MHJ kerana banyak melukakan hati kamu...

Ya Allah, sesungguhnya aku memohon pilihan (yang tepat) kepada Engkau dengan ilmu (yang ada pada)-Mu, dan aku memohon kekuasaan-Mu (untuk menyelesaikan urusanku) dengan kodrat-Mu.

Dan aku memohon kepada-Mu sebagian karunia-Mu yang agung, karena sesungguhnya Engkau Mahakuasa sedangkan aku tidak berkuasa, dan Engkau Mahatahu sedangkan aku tidak tahu, dan Engkau Maha Mengetahui perkara yang gaib.

Ya Allah, sekiranya Engkau tahu bahwa urusan ini lebih baik untuk diriku, agamaku, dan kehidupanku, serta (lebih baik pula) akibatnya (di dunia dan akhirat), maka takdirkanlah dan mudahkanlah urusan ini bagiku, kemudian berkahilah aku dalam urusan ini.

Dan sekiranya Engkau tahu bahwa urusan ini lebih buruk untuk diriku, agamaku, dan kehidupanku, serta (lebih buruk pula) akibatnya (di dunia dan akhirat), maka jauhkanlah urusan ini dariku, dan jauhkanlah aku dari urusan ini, dan takdirkanlah kebaikan untukku di mana pun, kemudian jadikanlah aku ridha menerimanya.

No comments: