Tuesday, November 8, 2011

kahwin lari

“Maha Suci Tuhan yang telah menciptakan sesuatu berpasang-pasangan, baik tumbuhan mahupun diri mereka sendiri dan lain-lain yang mereka tidak ketahui”


topik kita hari ni. KAHWIN LARI. topik dah lapuk ditelan zaman, tapi percayalah masih ramai yang buat. hish. manusia manusia.

tapi yang menariknya. kalaulah kahwin lari ni dapat restu mak ayah, kita takkan kehilangan keluarga kita, pastinya.. AKU ORANG PERTAMA AKAN BUAT! but the thing is, i won't do it! kenapa ye? benda baik pun, nak nikah. boleh nak elak maksiat. tapi parent tak kasi kahwin.

Tanggungjawab...
kau nak menjawab kat akhirat kelak? kenapa kau nak nikah, nak galas tanggungjawab sedangkan kau tak mampu lagi? nafkah zahir dan batin tu penting. tak usah kira la nafkah batin, kalau dah nama lelaki, nafkah batin memang diutamakan. yang penting sekarang nafkah zahir. kau dah mampu bela anak orang? nafsu lelaki ada satu, SEKS! nafsu perempuan ada sembilan tau, nafsu shopping, nafsu makan, nafsu barang barang kemas, and macam macam.(tak terhitung gamaknya)

but then, mama told me that, kat Malaysia ni senang cari makan. selagi kau ada tulang empat kerat, kau mampu dan sihat, kau boleh bela anak orang. kau masih belajar pun kau mampu nak bela anak orang sebab macam macam keje kau boleh buat. selagi benda tu halal.

yang penting sekarang tanggungjawab. sekali lelaki tu lafaz akad, sebeban tanggungjawab kau kena pikul. dosa isteri dosa kau. dosa kau, kau tanggung sendiri. nak bagi makan, minum, tempat tinggal, keselamatan untuk isteri. kau dah sedia?

Restu...
ada sesetengah ibu bapa yang masih rasa anak anaknya masih kecil. umpama baby. kalau dah umur 24 tahun tu, still young kah? ok, parent know us better than anybody else. zaman dulu mungkin ya. sekarang tak lagi. melainkan anak tu polos dan bagitahu semua benda kat mak ayah. pergi keluar makan pun bagitahu parent sedangkan parent kat selatan nun, kau kat utara sana. susah nak jumpa budak budak macam tu sekarang. really.

kalau macam aku, ya aku cerita macam macam kat mak ayah aku. tapi tak semua. every body has secret right? aku tak pernah cakap kat mak ayah aku yang aku nak sangat kahwin. why? i got my own reason. one of my reason is, parent aku nak aku sambung lagi study until i got my master. bila aku buat kira kira, paling cepat aku dapat kahwin masa umur aku 26. itu pun kalau aku sambung terus master after grad degree ni. mak ayah aku takkan percaya aku mampu jaga suami dalam masa yang sama aku belajar. sebab mereka dah nampak ramai macam tu... perempuan susah and tak mampu buat dua tanggungjawab yang besar dalam masa yang sama. walaupun mak ayah aku sambung degree, master and doctored masa mereka dalam sebuah ikatan perkahwinan. benda tu memerlukan satu pengertian yang sangat sangat sangat besar pada suami dan isteri kalau nak sambung belajar dalam masa yang sama tanggungjawab pada rumah tangga perlu dijaga. reasons kedua aku, memang aku jenis manusia yang tak mampu nak fokus dua benda dalam satu satu masa. see... my parent known me very well.

"kau nak bapak aku kejar aku dengan parang kalau aku nak kahwin sekarang?"

kenapa aku nak kahwin lari sedangkan benda tu akan menyebabkan aku membelakangkan keluarga aku? weii, serius! aku tak sanggup gadai keluarga hanya semata mata nak kahwin dengan lelaki yang aku kenal baru 4-5 tahun sedangkan mak ayah aku jaga aku dari aku mula bernafas kat muka bumi ni. KEDUA, kenapa aku nak kahwin lari sedangkan parent aku suka 'pasangan' aku, bagi aku berkawan dan bercinta dengan dia?weii, tunggu masa and green light je pun nak kahwin... bersabar sikit je.. tak salah pun kan?

Modal...


"Carilah untuk dijadikan maskahwin walaupun sebentuk cincin yang dibuat daripada besi."

(Riwayat Al-Bukhari Muslim)

sekarang ni, susah nak hidup kalau semata mata atas dasar cinta. puii, kalau kau nikah atas nama cinta semata mata. bini kau tu, kau nak bagi makan cinta? minum cinta? tempat tinggal cinta? anak anak kau tu, nak bagi susu cinta? lampin cinta? mati juga anak bini kau nanti kalau kau suap dengan cinta semata mata.  sungguhpun kegagahan seorang wanita tu terletak pada ketabahan dan rasa tidak takut pada kemiskinan, namun fikir sikit. dalam sejuta, berapa orang wanita je yang tak takut pada kemiskinan? aku takut, aku takut aku tak makan, anak anak aku tak makan. aku bukan seorang perempuan yang benar benar baik hingga langsung tak ada perasaan takut pada kemiskinan.


 “Satu dinar yang kamu nafkahkan di jalan Allah, satu dinar yang kamu nafkahkan untuk memerdekakan budak, satu dinar yang kamu berikan kepada orang miskin dan satu dinar yang kamu nafkahkan kepada keluargamu, maka yang paling besar pahalanya yaitu satu dinar yang kamu nafkahkan kepada keluargamu.”
(Hadis Riwayat Muslim)


berbalik pada perkara pokok, percaya pada satu perkara. DUIT BOLEH DICARI, rezeki Tuhan ada di mana mana. tinggal kau nak usaha atau tak je. sedangkan orang orang kafir pun Allah bagi rezeki, kalau kau rebah dan tak berdaya menahan dugaan hingga tak mampu nak menyuap keluarga (mencari rezeki) usah bermimpi nak berkahwin.

CONCLUSION..
“Barang siapa menikah, maka ia telah melengkapi separuh dari agamanya. Dan hendaklah ia bertaqwa kepada Allah dalam memelihara yang separuhnya lagi."
(Hadis Riwayat Thabrani dan Hakim)

kalau parent aku kasi aku kahwin awal, aku nak tapi tu atas dasar kehendak. bukan keperluan. aku mana mampu lagi... bila aku mampu nanti, itu satu keperluan kepada aku. sungguhpun dah jatuh hukum WAJIB untuk aku bernikah sekarang, yelah. dah lama asyik bercinta entah bila nak sampai masa untuk jumpa titik noktah.

nota kaki: JOM KAHWIN!!

No comments: