Wednesday, October 12, 2011

perihal kehidupan kini

percaya atau tak? suatu hari nanti kita pasti diberi kesempatan untuk hidup sendiri. berdikari. belajar erti sebenar sebuah kehidupan. di mana ada insan yang pasti menggapai tangan kita takkala kita kesusahan, di mana ada insan yang hanya memandang dari kejauhan atau di mana pasti ada insan yang memandang dengan sinis diri kita walaupun insan itu begitu hampir dengan kita.

sekali berada di sana selama sebulan dan beberapa hari. kemudian berubah angin mencari arah dan pendirian diri. lekat di sini yang tak pasti di mana penghujungnya. mengharapkan penghujung yang manis dan tidak banyak likunya.

satu demi satu peristiwa menyentak hati. merobekkan jiwa berlaku di hadapan mata. namun tiada hati dan kekuatan untuk memperbaikinya. mengapa? jiwa kosong, hanya mampu memandang simpati. tempat itu, pernah dilalui. dari situ kita belajar erti sebuah kehidupan. maka, perlahan lahan mengubat rasa hati. duduk sendiri. mencari salah sendiri.

life...

kita boleh marah. tengking. memaki. kenapa? sebab kita rasa diri kita yang benar. namun bila difikirkan semula, di situlah salah kita. hanya memandang diri sendiri. cuba pandang belakang, pandang bayang bayang kita. derap langkah kita yang dahulu. adakah kita pernah menyakiti insan lain?

keras diluar bukan bermakna kita keras di dalam. percayalah! kebanyakkan insan yang hanya nampak gagah dan kuat namun dalam hati tak  setabah seperti yang ditunjukkan. insan itu cuma tak mampu nak marahkan orang di sekeliling yang melukakan.

kasihan pada insan yang dipercayainya, dikenalinya dan disayanginya menjadi mangsa amarah. aduh, sungguh melukakan!!

dan kini, kita hanya perlu menanti apa yang bakal terjadi. bersedia diri dan emosi. supaya kita akan menjadi lebih tabah lagi.

buat teman serumah: benar aku banyak kekurangannya, maafkan aku atas kekurangan itu.
buat teman seperasaan: percayalah, hati ini hanya untuk kamu. i <3 u

No comments: