Monday, January 17, 2011

keghairah yang membebankan

seronok kalau apa yang diimpikan datang tanpa perlu kita berusaha. tapi walau macam mana kita kena usahakan apa yang kita nak, dapat ke tak tu belakang kira. tapi nak berusaha tu, langkah pertama tu kita pasti akan takut nak mulakan. kita mesti akan fikir risiko tu dulu, timbang pro dan kontra baru kita berkira-kira untuk memulakan langkah kita. tu pun masih berkira-kira. kenapa perlu macam tu? kalau main redah pun tak boleh ke?

sakit, geram and sedih bila apa yang paling kita nak tu di depan mata kita sendiri. macam ditayang-tayang lak kat kita. kadang-kadang rasa nak pegang je, baru rasa puas hati sebab kita takde benda tu. contohnya macam PSP or Ipod. aku nak sangat, tapi tak mampu nak beli, kena dahulukan benda lain yang lebih penting dulu contohnya beli barang-barang assigment dulu, buku-buku, barang-barang amali and paling penting, duit untuk makan.

ada benda yang paling aku nak kat dunia ni, tapi takut nak usahakan. dah 3 tahun impikan tapi takut nak usahakan sebab banyak risikonya. contohnya nak beli PSP, cukup ke duit aku nak makan sampai akhir sem (selalunya tak cukup). but still, aku perlu fikir baik and buruk sesuatu tindakan dulu. bila dah fikir panjang, apa pun risiko dan pengakhiran, kita tetap akan puas hati gak.

secara azalinya, tak semua yang kita nak tu kita akan dapat. sebab Tuhan dah tentukan yang terbaik untuk kita. kenyataan yang menyakitkan tapi sebagai manusia kita kena redha. nak redha tu agak sukar, tapi kita tempat berharap kan? tak rugi meletakkan harapan pada Dia. Dia dah rancang yang terbaik untuk kita. insyaallah.

p/s: ada cerita tentang masa yang indah =)

5 comments:

amalina wahida said...

berfikir salah satu tanda kita ni manusia dan paling obvious kita berfikir sebab kita dah matang untuk guna kemahiran berfikir secara kreatif dan kritis. lupa ke salah satu ciri2 kbkk tu kan berfikir pro dan kontra sesuatu keputusan?? =))


**makcik banyak duit g rompak dia. hahahahahahahah!!!

Adila Farhana said...

well, make sense lak apa yang ko cakap ni.. hahaha. buat pe rompak dia, pinjam psp dia kita duplicate je. hahaha (made by adila punya)

hati itu bulat said...

oit...ape ni...xder2...jgn rompak aku...aku xsggup...huhuhu

Anonymous said...

sy nk beli kalo de duplicate..
jgn jual mhal ye.. :)

- kechik

Adila Farhana said...

erm miss "hati itu bulat", nak tanya boleh?

*kamu makcik ke?

Kechik: mau duplicate ye? nanti saya buat ye?