Monday, April 18, 2011

aku nak bebel, ada aku kesah ko nak baca ke tak?


aku ni manusia yang dah banyak kecewakan hati orang. betul. napa? tak caya? jangan tak caya sebab itulah realitinya. kebelakangan ni, aku asyik teringat tentang hati-hati yang pernah aku patahkan bila aku lihat orang disekeliling aku. hati aku pernah pedih, tp alhamdulillah luka tu dah pulih sikit demi sedikit. jatuh cinta tu tersangatlah mudah, tp nak kekal mencintai dan setia itu sangat menguji kesabaran. lagi2 orang macam aku ni. tapi alhamdulillah, genap hari lahir aku tahun ni, cukup 3 tahun 3 bulan dan 3 hari aku bersama si dia.

back to main topic. nak melukakan hati orang, sangatlah mudah. percayalah. tapi nak yakinkan hati yang pernah kita lukakan boleh makan masa bertahun-tahun, bahkan kekadang sampai terbawa ke liang lahad (faham tak?). kepada insan yang selalu melukakan hati orang, hentikanlah perbuatan tu. yang sakit nanti diri kita sendiri. bukan orang lain. sia-sia je nanti orang membenci kita, maki kita dan hilang rasa hormat pada kita. kau nak hidup begitu?

bagi yang telah terluka. perlahan-lahan ubati sakit di hati tu. aku tahu, bukan mudah. sebab hati kita dah terluka dan terlalu sakit. sapa nak terluka? takde sapa yang nak. semua orang nak dicintai, disayangi dan dikasihi. mana ada manusia hidup untuk berduka. Tuhan sentiasa ada disamping kita. percayalah. Dia mendengar rintihan kita setiap masa. setiap nafas yang kita hela tu, Dia tahu segala-galanya. tak kiralah kau muslim ke non muslim. semua orang ada kepercayaan tersendiri rite?

kepada semua. hati dan perasaan kita ni tak boleh dipaksa-paksa. andai kata kau mencintai seseorang (dalam diam), lebih baik kau luahkan. kalau dia menolak, memang dia bukan jodoh kau. kalau dia menerima, alhamdulillah. teruskan kalau ada jodoh. tak salah mencuba rite? siti khhadijah melamar Rasulullah sendiri untuk dijadikan suami. kau taknak ke?suami yang baik, pilihan kau sendiri. TAPI, andai kau membenci seseorang, aku cadangkan kau biarkan rasa benci itu berlalu pergi. bukan mudah, but kau ignore je perasaan benci tu. ketahuilah, apabila kau membenci seseorang, kau sebenarnya masih ada hati pada dia. sebabnya perasaan benci itu datang dari hati. sempadan antara benci dan cinta tu tersangatlah rapat. silap-silap benci boleh bertukar menjadi sayang, sayang boleh bertukar kepada benci.

biarkan perasaan itu berlalu pergi umpama angin lalu.

cinta itu satu perasaan yang indah. mengindahkan lagi satu perhubungan bila kita jatuh cinta pada seseorang itu berulang-ulang kali. percayalah. aku pernah rasa perasaan tu. dan sentiasa merasai perasaan tu. sesungguhnya, aku merasa sangat bahagia.

Qulutt sayang Hafis

2 comments:

amalina wahida said...

ni nk buat aku jeles ke hape nih?? hahahaha

*nih mesti kes aku memaki semalam kan? hahahah.. sorry lah terbuat kau kenang kisah lama.. kikiki~~*

Adila Farhana said...

bukan nak buat ko jeles. haha. realitinya. semua orag pasti akan merasa kebahagiaan. ko takkan terkecuali. hik3